Budapest, XVI. kerületi Rácz Aladár Zene-
Tánc-, Képző - és Iparművészeti
Alapfokú Művészeti Iskola
1165 Budapest, Táncsics utca 7.
Tel: 407-2407, 402-4156, 403-2093 Fax: 402-4154

Main page | News | Our Foundation's news | Events | Magyar | Deutsch
Our School | The Joy of Music | Felvételi | Classes | Teachers | Our CDs | Orchestras | Services
Contact us | Documents | Gallery | Message board | Links | RAZ Studio

We're sorry, but the page you requested doesn't exist in your language.
Here's the hungarian one instead.

A zene öröm!

Sok családban felvetõdik a kérdés: járjon-e a gyerek zeneiskolába, tanuljon-e hangszert? A nagymama rögtön elképzeli a kisunokát a csillogó fuvolával vagy csellóval a kezében vagy éppen a zongoránál, amint négykezest játszik szöszke osztálytársával a karácsonyi hangversenyen. "Ó, de gyönyörû lenne!" - álmodozik. "...ha már különórára jár, tanuljon nyelvet, járjon számítógépes szakkörre, mozognia is többet kellene..." - szól az apa. Az édesanya aggódik: "Így is olyan sok a tanulnivaló! Kicsi még ne terheljük túl..."
Az, hogy miért nélkülözhetetlen az angol nyelv vagy a számítógépkezelés elsajátítása, mindenki könnyen belátja. De ugyan miért lenne hasznos a zenetanulás? Nos, számos tudományos vizsgálat bizonyította, hogy a rendszeres zenélés meglepõ mértékben növeli más tantárgyak tanulásának sikerességét, kiegyenlíti, összehangolja a két agyfélteke mûködését, elõsegíti egy harmonikusabb személyiség kialakítását, fejleszti a kreativitást, az önkifejezést, a kommunikációs készséget, a társas kapcsolatokat, képes behozni a hátrányos szociális helyzetbõl adódó kulturális lemaradást, és még hosszan folytathatnánk. Az értékes muzsikával való aktív foglakozás (akár énekelünk, akár hangszeren játszunk) örömforrás, életre szóló belsõ erõtartalék. Amellett, hogy a gyermekek a különbözõ együttesekben közösségi élményben lehet része (milyen nagyszerû dolog a szimfonikus zenekarban Mozartot vagy a klarinétegyüttesben ragtime-okat játszani, nemzetközi ifjúsági fesztiválokon barátokat szerezni!), éppen a hangszeres órán nyílik mód arra, hogy a tanár vele, csak vele foglalkozzon, s így tanár és diák között személyes, kapcsolat alakuljon ki.
A zene - miként más mûvészetek - "a teljes emberré válás nélkülözhetetlen feltétele, alapja, tápláléka" (Kodály). S csodák csodája diák még az idejét, energiáját is megtanulja jobban beosztani (errõl is tanúskodnak felmérések), és gyorsabban fog haladni a "fontos" tárgyak tanulásával. (Hogy a példánkban szereplõ családi tépelõdésnél maradjunk, a nyelv -zene- tanulás különösen gyümölcsözõ együttest alkot, a szolfézst hatékonyan lehet gyakorolni a számítógép segítségével, de persze a három terület elõnyös kölcsönhatására számtalan példa adódik. A zenéléssel töltött idõ felfrissít, feltölt, gazdagít - érzelmileg és értelmileg egyaránt. S bár a zeneiskola számára büszkeség, ha falai közül mûvészek professzionális muzsikusok kerülnek ki, elsõdleges hivatása az, hogy maradandó élményeket adva a zenét érteni és élvezni tudó, boldog gyermekeket neveljen. Hiszen - ahogyan Kodály Zoltán mondta - "csak boldog gyerekbõl lehet boldog felnõtt, s csak belõlük lehet boldog ország".

Solymosi Tari Emõke
zenetörténész, újságíró,
két zeneiskolás fiú édesanyja

(c) 2006 Rácz Aladár Zeneiskola - info@razeneiskola.hu
Check our former homepage for older events and news.


Adminisztrációs felület